مانیسمان رومانی
نوشته شده توسط : علی علوی

مانیسمان رومانی

لوله مانیسمان یا به اصطلاح همان لوله بدون درز نوعی لوله است که از طریق ایجاد سوراخ در داخل یک شمش تو پر باعث به وجود آمدن حالت سوراخ و مسیر گذرنده سیال در مرکز آن میشود.
در ساخت این نوع لوله از هیچ نوع فرآیند جوشکاری استفاده نمیشود.
لوله های مانیسمان قوی تر و قابل اعتمادتر هستند. گذشت تاریخ نشان داده در تحمل فشار توان بیشتری نسبت به سایر لوله ها دارند.

روش ساخت مانیسمان رومانی

لوله های بدون درز (Seamless):

در این روش لوله ها بدون درز بوده و برای ساخت آن یک قطعه شمش (Billet) را گرم کرده و توسط سمبه ماتریس از یک قالب مخصوص عبور داده و سپس با غلطکهای مخصوص تحت نورد و کشش قرار می دهند تا اندازه مورد نظر به دست آید.

لوله های درزدار (Pipe with Seam):

در این لوله ها ابتدا ورق به شکل لوله فرم داده شده و سپس محل درز بوسیله جوش بهم پیوسته می شود.

 لوله های درزدار که جوشکاری ورق بدون الکترود می باشد (ERW): لوله ها عموما از اندازه ۱/۸اینچ تا ۲۴اینچ به این روش ساخته می شود، ماده اولیه آن ورق رول شده (Coil) می باشد که پس از باز شدن از روی قرقره توسط غلطک های مخصوص شکل داده می شود و محل اتصال لبه ها با عبور از میدان الکتریکی و ایجاد مقاومت و تولید حرارت ذوب شده و بهم جوش می خورد به این روش که طیف وسیعی از لوله ها را شامل می شود  Electric resistance weld و یا High frequency induction weld می گویند.

 لوله های درزدار که جوشکاری آند با الکترود میباشد (DSAW):

در این روش ماده اولیه لوله که عموما ورق (Plate) می باشد به شکل لوله در می آید و سپس محل اتصال با الکترود جوشکاری می شود و برای اینکه هنگام جوشکاری مواد مذاب با هوا در ارتباط نباشد الکترود با پودر مخصوص محافظت می شود که به این نوع جوشکاری جوش زیرپودری (Submerge Arc Weld) گفته می شود و ممکن است به جای پودر از یک گاز خنثی نظیر CO2 یا آرگون استفاده شود که به آن  Gas Metal Arc Weld می گویند. این لوله ها معمولا در اندازه های ۲۰ اینچ و بالاتر تولید می شود و روش تولید آن به دو صورت است:

لوله های درزدار با درز طولی (Longitudinal Seam Weld):

در این روش ورق مورد نیاز با ابعاد طول معادل طول و عرض معادل محیط لوله تهیه شده و سپس در امتداد طول آن پخ زده شده و با دستگاههای مخصوص به روش U & Q و یا Roller Bending و یا  Press Bending به شکل لوله فرم داده می شود و محل درز لوله ها با دستگاههای مخصوص اتوماتیک از داخل و خارج با الکترود جوشکاری می شود.این لوله ها ممکن است دارای یک و یا دو درز جوش باشد.

  لوله های درزدار درزمارپیچی(Spiral):

برای ساخت این نوع لوله ها ورق را به صورت رول تهیه و پس از آن توسط دستگاه لبه های آن پخ زده می شود و وارد دستگاه Bending Machine شده و به صورت مارپیچی به شکل لوله در می آید و بلافاصله پس از شکل گیری محل درز با دستگاه به صورت اتوماتیک با الکترود جوشکاری می شود.

در این روش عرض ورق نباید کمتر از ۰٫۸ و بیشتر از ۳ برابر قطر لوله باشد. در مورد لوله های API ورق مصرف شده برای رده PSL2 نباید با جوش تعمیر شود و همچنین فاصله محل جوش ورق نباید کمتر از ۱۲اینچ از دو سر لوله باشد.

لوله های سیستم های ابزار دقیق و انتقال حرارت (Tube):

این لوله ها که از جنس فولاد و آلیاژهای آن مطابق استاندارد ASTM A176 و مس و آلیاژهای آن مثل برنج و .. مطابق استاندارد ASTM B و آلومینیوم می باشد به روش بدون درز (روش کشش سرد Extruder) و درز دار ERW ساخته می شود.

منبع: فولاد بازار

 




:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 شهريور 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: